Όλο αυτό το διάστημα που πέρασε, μέσα σε καθεστώς αβεβαιότητας και αγωνίας, η Επίσημη Πλευρά επέλεξε ένα δρόμο πολιτικών και επικοινωνιακών παιχνιδιών, δίνοντας έμφαση κυρίως στο περιτύλιγμα! Το ΥΠΠΑΝ με εμφατικό τρόπο, αποποιήθηκε των ευθυνών του για όσα όφειλε να πράξει τώρα, αλλά κυρίως και όλα τα προηγούμενα χρόνια. Η τεχνολογία προβλήθηκε ως η λύση εκείνη που θα μας βγάλει από το αδιέξοδο των κλειστών σχολείων, αλλά η διαχρονική πολιτική των κυβερνώντων, είχε την τεχνολογία παραγκωνισμένη. Μια πολιτική που διακρινόταν από απροθυμία για επενδύσεις και σε κάκιστη ιεράρχηση προτεραιοτήτων! Δεν θα ήταν υπερβολή να αναφερθεί πως τα σχολεία αφέθηκαν στον τεχνολογικό μεσαίωνα Ας είμαστε ειλικρινείς! Το ΥΠΠΑΝ, δεν στήριξε όσο θα έπρεπε την τεχνολογία, αναβαθμίζοντάς τον εξοπλισμό ή στηρίζοντας τους εκπαιδευτικούς ως προς τη χρήση της.
Αν πιστέψουμε πως το ΥΠΠΑΝ όντως αντιλήφθηκε πως η αδιαφορία του για τις σύγχρονες τεχνολογίες ήταν ένα τεράστιο λάθος, πρέπει να θεωρείται δεδομένο πως τάχιστα πλέον, θα προχωρήσει σε τομές και επενδύσεις στην τεχνολογία, άμεσα!
Η κυπριακή εκπαίδευση βρίσκεται αυτή την περίοδο σε μια μεγάλη πρόκληση. Η παρούσα συγκυρία είναι ιδανική για τη μεταφορά του ενδιαφέροντος από τη μυωπική μικροπολιτική σε μια σοβαρή συζήτηση για ουσιαστικό εκσυγχρονισμό των Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση. Πρέπει να καταστεί σαφές, πως η χρήση τεχνολογίας στα μαθησιακά περιβάλλοντα θεωρείται αναγκαία και δεν είναι τυχαίο πως τα πλείστα μαθήματα όπως αυτά περιλαμβάνονται στα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα, εισηγούνται δραστηριότητες στις οποίες επιβάλλεται η χρήση Τ.Π.Ε. (Τεχνολογία Πληροφοριών και Επικοινωνίας). Η χρήση εξάλλου του υπολογιστή στο μάθημα, έχει γίνει αδήριτη ανάγκη, όχι μόνο για τον εκπαιδευτικό, αλλά και για τους ίδιους τους μαθητές. Η εισαγωγή και ένταξη των Τ.Π.Ε. στην εκπαιδευτική διαδικασία, δημιουργεί ένα σύγχρονο μαθησιακό περιβάλλον, εποικοδομητικού, αλληλεπιδραστικού και συνεργατικού τύπου. Είναι όμως αδήριτη ανάγκη και η εισαγωγή της πληροφορικής ως ξεχωριστό γνωστικό αντικείμενο, που θα λειτουργήσει υποστηρικτικά και σε όλα όσα αναφέρονται προηγουμένως. Αν λοιπόν το ΥΠΠΑΝ πραγματικά έμαθε κάτι από τις πρωτόγνωρες συνθήκες έκτακτης ανάγκης που ζούμε και θέλει να προχωρήσει σε πραγματικές καινοτομίες στην εκπαίδευση, οφείλει να στηρίξει έμπρακτα το κομμάτι της ενσωμάτωσης των Τ.Π.Ε. σε όλες του τις εκφάνσεις, με γνώμονα πως οι διδακτικές προτάσεις, οι σύγχρονες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, αλλά και η σημερινή κοινωνία στηρίζονται στη χρήση της τεχνολογίας.
Μιχάλης Αλεξόπουλος
MSc Education, Technology and Society
Μέλος Δ.Σ. ΠΟΕΔ, Γενικός Γραμματέας Α.Κί.ΔΑ
[1] http://www.schools.ac.cy/klimakio/Themata/ensomatosi_tpe/oloimero_scholeio/analytiko_programma_pliroforikis_e_o_s.pdf
[2] http://www.schools.ac.cy/klimakio/Themata/ensomatosi_tpe/topikoi_syntonistes.html
[3]http://egkyklioi.moec.gov.cy/Data/dde4268a.pdf
ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ Α ΠΟΛΗ*
Στην εγκύκλιο για την επαναλειτουργία των σχολείων¹ δίνονται οδηγίες που δύσκολα μπορούν να εφαρμοστούν χωρίς να τραυματίσουν τον ψυχικό κόσμο των παιδιών. Δημιουργούν προβλήματα αντί να τα λύνουν. Μετατρέπουν το σχολείο από τόπο χαράς σε δυστοπία. Πιο κάτω παραθέτω κάποια χαρακτηριστικά αποσπάσματα από την εγκύκλιο και ακολούθως υποβάλλω κάποια ερωτήματα για προβληματισμό.
Απόσπασμα 1
«Η προσέλευση όλων των παιδιών αρχίζει στις 07:30 π.μ. και όχι νωρίτερα, για σκοπούς σωστής τήρησης του Υγειονομικού Πρωτοκόλλου και επιτήρησης. Η προσέλευση ολοκληρώνεται στις 07:45 π.μ.»
Ερωτήματα:
Απόσπασμα 2
«Διδακτικό προσωπικό θα πρέπει να αναμένει στην είσοδο του σχολείου και να καθοδηγεί τα παιδιά, ώστε να μεταβούν αμέσως με ασφάλεια και τηρώντας τις αποστάσεις στην τάξη τους.»
Απόσπασμα 3
«Στην τάξη θα βρίσκεται ήδη ο/η εκπαιδευτικός που έχει μάθημα την πρώτη περίοδο και θα μεριμνά για όλα όσα προβλέπονται στο πρωτόκολλο (π.χ. αερισμός τάξεων, αντισηπτικό στο κάθε παιδί, αποστάσεις κ.λπ.)».
Απόσπασμα 4
«Τα παιδιά θα οδηγούνται από τον/την εκπαιδευτικό τους, με τάξη και με τη σωστή απόσταση των δύο μέτρων μεταξύ τους στην έξοδο του σχολείου. Ακολουθούνται μελετημένες από πριν διαδρομές για κάθε τμήμα και αντίστοιχα σημεία εξόδου».
Απόσπασμα 5
«Με το πέρας της 2ης, 4ης, 6ης περιόδου, οι μαθητές/μαθήτριες αποχωρούν από την τάξη για διάλειμμα με τη σειρά, κρατώντας απόσταση ο ένας/μία από τον/την άλλο/η και κατευθύνονται στη δική τους οριοθετημένη περιοχή διαλείμματος, συνοδεία του/της εκπαιδευτικού που είχε μαζί τους μάθημα πριν το διάλειμμα. Σε κάθε περίπτωση κατά την έξοδο για διάλειμμα οι εκπαιδευτικοί που συνοδεύουν τα παιδιά φροντίζουν, ώστε να μην υπάρχει συγχρωτισμός στους διαδρόμους και στις σκάλες»
Απόσπασμα 6
«Οι Διευθύνσεις των σχολείων επιβάλλεται να μελετήσουν και να πάρουν συγκεκριμένα μέτρα, ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός των παιδιών τα διαλείμματα».
Απόσπασμα 7
«Βασική στρατηγική, επίσης, είναι ο περιορισμός της αλληλεπίδρασης μεταξύ διαφορετικών τάξεων-τμημάτων. Θα πρέπει να επιδιώκεται η σταθερή συνύπαρξη των ίδιων ατόμων στον ίδιο χώρο».
Απόσπασμα 8
«αποφυγή ομαδικών εργασιών και ομαδικών παιχνιδιών κατά τα διαλείμματα ή στη Φυσική Αγωγή»
Απόσπασμα 9
«Σε περίπτωση που μαθητής/μαθήτρια, εκπαιδευτικός ή άλλο μέλος του προσωπικού του σχολείου παρουσιάσει συμπτώματα κατά τη διάρκεια της παραμονής του/της στο σχολείο θα οδηγείται σε ειδική αίθουσα που θα προβλέπεται για απομόνωση και θα ειδοποιούνται οι οικείοι του (στην περίπτωση μαθητή/μαθήτριας ο/η γονέας/κηδεμόνας του) για να έρθουν να τον/την παραλάβουν.»
Απόσπασμα 10
Στο παράρτημα Β της εγκυκλίου δίνονται οι ακόλουθες προτροπές
«Αποφυγή μοιράσματος φαγητού, ποτών ή άλλων αντικειμένων…. Διατήρηση κοινωνικής απόστασης από άλλα άτομα….. Αποφυγή συνάθροισης των μαθητών/ριών κατά τα διαλλείματα»
Προσωπικά ξέρω ότι ως δημόσιος υπάλληλος πρέπει να εφαρμόσω αυτές τις εντολές όπως και οι συνάδελφοι μου. Σε κάθε περίπτωση όμως τα όποια δυσμενή αποτελέσματα θα βαρύνουν αυτούς που παίρνουν τις αποφάσεις. Όταν όμως οι στρατηγοί κάνουν λάθη συνήθως αυτοί που τα πληρώνουν με τη ζωή τους είναι οι απλοί στρατιώτες…
Σημειώσεις
Παντελής Λουκά
Δάσκαλος και γονιός
Ο Αγαμέμνων είχε προκαλέσει την οργή της θεάς Αρτέμιδος σκοτώνοντας το ιερό ελάφι της, με αποτέλεσμα η θεά να προκαλέσει άπνοια και να μη μπορεί να αποπλεύσει ο στόλος των Αχαιών από την Αυλίδα για την Τροία. Ρώτησαν τον μάντη Κάλχα τι έπρεπε να κάνουν κι εκείνος απάντησε ότι η οργή της θεάς θα έφευγε μόνο αν ο Αγαμέμνων θυσίαζε τη θυγατέρα του, την Ιφιγένεια. Αρχικώς ο Αγαμέμνων αρνήθηκε να το πράξει, αλλά πιέσθηκε από τον Μενέλαο και τον Οδυσσέα, καθώς και οι μήνες περνούσαν, και κάλεσε την κόρη του από τις Μυκήνες με την πρόφαση ότι θα την αρραβώνιαζε με τον Αχιλλέα. Η Ιφιγένεια ήρθε στην Αυλίδα και τότε ο Αγαμέμνονας την παρέδωσε στον Κάλχα για να τη θυσιάσει στην Άρτεμη. Η Κλυταιμνήστρα δεν μπόρεσε ποτέ να του συγχωρήσει το γεγονός ότι θυσίασε το ίδιο τους το παιδί για την εκστρατεία «του» και προέβαλε αυτό το τραγικό γεγονός ως δικαιολογία για τον φόνο του άνδρα της.[i]
Όταν διδασκόμουν το συγκεκριμένο μύθο μέσα από την τραγωδία του Ευριπίδη «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» στο Λύκειο, ένιωθα ένα έντονο συναίσθημα απέχθειας και αηδίας. Το στομάχι μου δενόταν κόμπο και κάτι μέσα μου επαναστατούσε. Μισούσα το συγκεκριμένο μάθημα γιατί το μυαλό μου δε χωρούσε πώς μπορούσε ένας πατέρας να σφάξει το ίδιο του το παιδί για να φυσήξει ούριος άνεμος και να σαλπάρουν τα πλοία του πολέμου..
Διερωτούμουν τί είδους κοινωνία ήταν αυτή των Αχαιών… Πόσο απαίσια, σκληρή, φιλάργυρη (με την έννοια των λαφύρων που θα απεκόμιζαν από τον πόλεμο και των κερδών από τον έλεγχο των δρόμων του εμπορίου που θα αποκτούσαν με την καταστροφή της Τροίας) και φιλόδοξη ήταν. Η δόξα των αρχηγών και τα λάφυρα ήταν πιο σημαντικά από τη ζωή της Ιφιγένειας, έτσι ώστε ο ίδιος ο πατέρας της να την παραδώσει για σφάξιμο.
Βέβαια, στην αρχή δίστασε, αλλά υπέκυψε στην πίεση των άλλων δυνατών βασιλιάδων….
Διερωτούμουν για τί σόι πολιτισμό μιλούσαμε…
Χωρίς να το θέλω, ο μύθος ήρθε στο νου μου και ένιωσα τα ίδια συναισθήματα καθώς σκεφτόμουν τις τελευταίες μέρες την απόφαση για άνοιγμα των νηπιαγωγείων, των δημοτικών και των γυμνασίων…. Και υποσυνείδητα, άθελά μου, ξεκίνησαν οι παραλληλισμοί..
Τί σόι κοινωνία, αποφασίζει να βάλει σε κίνδυνο τα παιδιά της για να σαλπάρει το πλοίο της οικονομικής ανάπτυξης; Τί σόι άνθρωποι θυσιάζουν την ασφάλεια των παιδιών της χώρας και διακινδυνεύουν την υγεία τους; Και για ποιο λόγο; Και μη μου πείτε ότι είναι για να κερδίσουν τα παιδιά γνώσεις μέσα από δεκαπέντε μέρες μαθημάτων…
Μη μου πείτε ότι θα στείλουν τα παιδιά του δημοτικού στο σχολείο, καρφωμένα αν είναι δυνατόν σε μια καρέκλα από το πρωί μέχρι το μεσημέρι, απομονωμένα το διάλειμμα, χωρίς να τους επιτρέπεται να παίξουν μαζί, για να τα βοηθήσουν να ξεπεράσουν τις ψυχολογικές συνέπειες του εγκλεισμού στο σπίτι και να τα κάνουν να νιώσουν καλύτερα…
Και μη μου πείτε ότι δεν κινδυνεύουν. Ακόμα δεν ξέρουμε καλά – καλά πώς συμπεριφέρεται αυτός ο ιός, πόσο εύκολα και πώς ακριβώς μεταδίδεται, πόσοι ασυμπτωματικοί φορείς υπάρχουν ανάμεσα στα παιδιά και το γενικότερο πληθυσμό, πώς προκαλείται η φλεγμονώδης νόσος στα παιδιά που έχει ήδη κοστίσει ζωές στις ΗΠΑ, την Αγγλία και δεν ξέρω που αλλού. Και που ήδη σημείωσε κρούσμα στην Κύπρο…
Και μη μου πείτε ότι τα περιβόητα υγειονομικά πρωτόκολλα θα σταθούν ασπίδα γύρω από τα παιδιά μας και δε θα κινδυνέψουν. Τη στιγμή που σε κάποια Λύκεια που λειτούργησαν δεν υπήρχαν ούτε και αντισηπτικά χεριών για τους τελειόφοιτους μαθητές…
Και τα πράγματα γίνονται χειρότερα κάθε μέρα. Τώρα αποφασίζουν να λειτουργήσουν και τα Προαιρετικά Ολοήμερα Σχολεία. Τα παιδιά θα είναι καρφωμένα στη θέση τους και απομονωμένα, όχι μέχρι τις 1:05, αλλά μέχρι τις 4:00 το απόγευμα! Υπάρχει κανείς που πιστεύει ότι αυτό είναι δυνατόν για ένα 6χρονο, ένα 8χρονο ή ένα 10χρονο;
Υπάρχει κανείς που πιστεύει ότι θα τηρηθούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα όταν οι ομάδες των παιδιών που θα κρατούνται απομονωμένες το πρωί (για να αποφευχθεί τυχόν διασπορά του ιού και να διευκολυνθεί η ιχνηλάτηση) θα αναμιγνύονται το μεσημέρι για να φαν, πάνω στα ίδια θρανία που θα γράφουν κατά τη διάρκεια του πρωινού; Και θα αναμιγνύονται ξανά κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του Ολοήμερου Σχολείου;
Υπάρχει κανείς που πιστεύει στους μύθους;
Υπάρχει κανείς που μπορεί να υποστηρίξει με πειστικά επιχειρήματα ότι αυτό γίνεται για το καλό των παιδιών; Ότι το σχολείο θα είναι εκείνος ο χαρούμενος, ασφαλής χώρος μέσα στον οποίο τα παιδιά να μπορούν να κοινωνικοποιηθούν και να μάθουν; Αυτό που κυνηγούμε χρόνια τώρα;
Και χωρίς να το θέλω, διερωτούμαι: Ποιος είναι ο σύγχρονος Αγαμέμνονας; Αυτός που θα θυσιάσει τη σύγχρονη Ιφιγένεια;
Ποιοί είναι οι σύγχρονοι βασιλιάδες που πιέζουν και ζητούν επίμονα τη θυσία;
Ποιά θα είναι η σύγχρονη Άρτεμη που ως από μηχανής θεός θα σώσει τελικά την Ιφιγένεια; Θα έρθει τελικά η Άρτεμη την τελευταία στιγμή;
Ποιο ρόλο θα επιλέξεις εσύ να παίξεις;
Από τη άλλη βέβαια, μπορεί να είμαι και εντελώς λανθασμένος και όλα αυτά να μην είναι παρά ένα άσχημο παιχνίδι του μυαλού και της φαντασίας μου…
[i] https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%99%CF%86%CE%B9%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1
Από τις 12 Μαρτίου όταν τα σχολεία άδειασαν από μαθητές, το Υπουργείο Παιδείας τηρεί παράξενη σιωπή. Το πλαίσιο εργασίας και το καθημερινό πρόγραμμα των δασκάλων αποτελεί μια γκρίζα ζώνη, μια αδιευκρίνιστη, νεφελώδη κατάσταση. Ευθύς εξ αρχής, το Υπουργείο θα έπρεπε να επιλέξει και ανακοινώσει με εγκύκλιο μια εκ των ακολούθων δύο πορειών:
Αν και φαίνεται ότι το Υπουργείο έχει επιλέξει τη δεύτερη λύση, καμμιά γραπτή αναφορά δεν έχει γίνει σχετικά με το πότε θα λήξει το σχολικό έτος ή πως διασφαλίζεται το σχολικό πρόγραμμα. Ως αποτέλεσμα κάθε σχολείο, να μην πω κάθε δάσκαλος, δρα όπως θεωρεί ο ίδιος καλύτερα.
Τα ακόλουθα εργασιακά θέματα και ερωτήματα πρέπει να απαντηθούν τελεσίδικα από το Υπουργείο Παιδείας και την ΕΕΥ. Θα πρέπει να διαβουλευτούν με την ΠΟΕΔ για να δώσουν γραπτές οδηγίες επ’ αυτών με εγκυκλίους.
Όλα τα πιο πάνω είναι ερωτήματα καίρια που απασχολούν όλους μας και πρέπει να δοθούν υπεύθυνες απαντήσεις από το ΥΠΠΑΝ.
*Μέλος ΔΣ ΑΚΙΔΑ 2017-2020